onsdag 25 februari 2009

hjälpredor små






Dagen började med att jag kände ett sug i magen för att baka något gott. Och vilken tur jag hade för det fanns några paket jäst i kylskåpet som bara väntade på att bli använda.
Som alltid i det här huset när du sätter igång så kommer det barn från alla håll och ska hjälpa till, så var det oxå idag.
Jemima hjälpte mig att hälla i alla ingredienser i min köksassistent. Det var jätte spännade att titta när alla ingredienser blandas.





När det var dags för utbakning kom oxå Jeppe och hjälpte till. "ju fler kockar destu bättre soppa"

Härligt med barn som tycker om att vara i köket. Tyvär så är dom bara med och gör det roliga och så fort det är dags att städa upp röran så ser man inte ett spår av dom.
Bullarna blev iallafall hur god som helst.
Mums mums




Kanel bullar

50g jäst
1-1½ dl socker
150g smör
5dl mjölk
2tsk mald kardemumma
1tsk salt
14dl vetemjöl

Fyllning

100g rumsvarmt smör
3msk kanel/2tsk vaniljsocker
2dl socker

Smält smöret och värm upp mjölken till ca 37 garder
blanda jästen med sockret så att det löser upp sig
Häll sedan i saltet, kardemumman,
en del av vetemjölet och hälften av mjölken och smöret
blanda om och tillsätt resten.
Blanda i maskin ca 4 min och för hand ca 8 min.
Låt jäsa i 30min.
Kavla ut degen tunt och fint.
Blanda det rumsvarma smöret och sockret
till en härlig kladdig smet och bre ut ett jämt lager på degen
rulla ihop och skar i ca 1½cm tjocka skivor.
lägg på en plåt och låt jäsa ännu i ca 20min
pensla med vispat ägg och strö över lite pärlsocker
Grädda i 250gradetr i mitten av ugnen i 6-8min
Lycka till

2 kommentarer:

  1. Kicki
    Världens godaste bullar!!!

    SvaraRadera
  2. Åh vad de ser goda ut! Får Du fullt i frysen så har jag en stor med massor av plats ;) hihi
    Tänkte ta en promenad till Rottneros & hälsa på någon dag! Kramis

    SvaraRadera